دیروز جمعه 19 ژانویه بردنمون یه جایی به اسم جون گوان تسونZhongguancun International Incubator . قصد ندارم یه گزارش در موردش اینجا بنویسم. فقط یه معرفی کوچیک می کنم که شاید به درد دوستای تاجرم بخوره.

 

یه مجموعه ی خیلی بزرگه که واقعا شبیه انکوباتوره. پر از اتاق های کوچیک و قوطی کبریتیه که هر کدوم یه شرکت در زمینه الکتریکی یا الکترونیکی محسوب می شن. خیلیاشون هم تو شهرای مختلف چین و باقی دنیا شعبه دارن. اول توی یه جلسه چند تا فیلم کوتاه در مورد ایجاد این انکوباتور به زبون چینی گذاشتن و هفت تا از رییسای موفق ترین شرکتای انکوباتور خودشون و کارشون رو به چینی (به کمک یه مترجم تازه کار) یا خودشون به اینگیلیسی معرفی کردن. حرفاشون بعضی وقتا خیلی فنی می شد که نمی شد خیلی سر در آورد.

 

داستانی که از توضیحات رییس جلسه و فیلما فهمیده شد این بود که دولت چین پنج – شیش سال پیش یه سرمایه ی خیلی هنگفت گذاشته و این مکان رو برای دانشجوهای چینی که خارج از چین تحصیل کرده ن درست کرده و برای کارشون سرمایه گذاری می کنه که بتونن از دانش شون استفاده کنن و کار تولیدی بکنن. همون خود اشتغالی خودمون. البته با فناوری بالا نه وام دادن به زنای فرش باف. چین با این انکوباتور ظرف پنج سال تعداد زیادی از مغزای فراری شو جذب کرده و هنوز هم ادامه داره.

 

سه تا کتابچه در مورد انکوباتور و فعالیت هاشون به هر کدوم از خبرنگارای خارجی دادن که فقط یکی ش به دو زبون چینی و اینگیلیسی بود. اگه این اطلاعات براتون کافی نبود می تونین یه کم صبر کنین من چینی یاد بگیرم و اون دو تای دیگه رو هم ترجمه کنم. اما اگه می خواین باهاشون تماس بگیرین می تونین به سایت شون سر بزنین یا از طریق خودم (که مطمئن تره!) باهاشون ارتباط برقرار کنی وقتی باهاشون قرارداد بستین و به مطلب تون رسیدین نیاز ما هم فراموش نشه!

 

مهر باد!